info@scopedata.nl

(078) 8200 362

  info@scopedata.nl

  (078) 2000 362

Operationele winst met Data Science – Java & Python

Type project:

Data Science, algoritme ontwikkeling / Process-Mining

Sector opdrachtgever:

Bouw & ontwikkeling

Vraagstuk (why)

Vanuit de betreffende opdrachtgever was veel data aanwezig, echter: ongestructureerd en verspreid over diverse databases/systemen. De opdrachtgever vroeg zich af of vanuit de aanwezige data inzichten opgedaan konden worden die de bedrijfsvoering efficiënter zouden maken.

Aanpak (how)

De organisatie heeft Scope Data twee weken lang ‘’carte blanche’’ gegeven om met verschillende mensen binnen de organisatie gesprekken te voeren. Daarbij is volledige systeemtoegang gekregen. Vanuit dit laatste is een analyse gedaan van beschikbare data. Na twee weken is een managementpresentatie gegeven, waarin uitleg is gegeven over de vragen vanuit de organisatie en de mogelijkheden gezien werden vanuit de aanwezige data. Van een longlist van potentiële verbeteringen, is men naar een shortlist gegaan en zijn drie optimalisatie vraagstukken aangepakt: callcenter bezetting, administratieve verwerking werkorders en monteurs routeplanning.

Door de ontwikkeling van een algoritme en doorontwikkeling daarvan naar een functionele applicatie, kan de organisatie nu flexibel op- en afschalen met FTE’s qua callcenter bezetting (afhankelijk van geplande drukte op de telefoonlijnen, o.b.v. data analyse). Dit leidt tot een efficiëntere inzet van backoffice capaciteit. Op basis van process mining is met één druk op de knop voor verschillende eenheden te zien welke werkorders een logsich administratief pad hebben gevolgd, inclusief root cause analyse: welke stappen zijn overgeslagen, welke stappen in verkeerde volgorde behandeld (belangrijk qua contract management) en wie is daarvoor verantwoordelijk. De monteursrouteplanning is o.b.v. de ontwikkeling van een algoritme met API/koppeling naar Bing maps sterk verbeterd. Ook hiervoor is een functionele applicatie ontwikkeld.

Resultaat (what)

In totaal zijn 3 applicaties opgeleverd, inclusief hand-over documentatie. Daarin is beschreven hoe met de applicaties gewerkt kan worden en hoe deze zijn opgebouwd. Dit zorgt voor borging binnen de organisatie, zowel qua gebruik als onderhoud. Tevens is t.b.v. verdere business adoptie een cursus gegeven in het gebruik van de applicaties aan de relevante users binnen de opdrachtgever. Naast een efficiëntere capaciteitsverdeling en meer grip op order- en contractmanagement, levert de ontwikkeling van de routeplanning applicatie een mooie financiële besparing: per bus kan nu 1 extra werkorder per dag worden afgehandeld en ook in brandstofkosten is een flinke besparing gerealiseerd.

Benieuwd hoe Scope jullie organisatie kan versterken?

Maak dan een afspraak met Niels Stuij voor een kennismakingsgesprek. Samen bespreken jullie de uitdagingen op korte termijn en de groeiambities op lange termijn.